polski angielski
CMC-LOTOS - Strona główna
margines lewy
top lewy top prawy
 
Zapisz się do naszej listy mailingowej, by
być zawsze na bieżąco!




Czytaj poprzedni: Olej arganowy
Pobierz zawartość działu:
Czytaj następny: Kombucza
Tao Zdrowia

Surowa dietaPobierz:

SPIS TREŚCI:
WSTĘP                                
POZNAJEMY ACYDOZĘ

  • Zakwaszenie i neutralizacja                
  • Tego lepiej nie jeść i nie pić              

CENA ŻYCIA

  • Co jest powodem przedwczesnego starzenia się?
  • Czym są wolne rodniki?
  • Antyoksydanty
  • Czy witaminy i minerały są potrzebne?
  • Dietę trzeba uzupełniać
  • Witamina E (tokoferol)
  • Witamina  C (Kwas askorbinowy)
  • Beta-karoten
  • Nasz ratunek: E + C + beta-karoten
  • Dlaczego są potrzebne witaminy grupy B
  • Witamina B12

SEPTANPERIODYKA
CO PIJEMY?

  • Trawienie opiera się na wodzie
  • Skąd bierzemy wodę?
  • Soki

OWOCE SĄ NAJLEPSZYM JEDZENIEM

  • Agrest
  • Ananas
  • Arbuz
  • Awokado
  • Banan
  • Borówka
  • Brzoskwinia
  • Cytryna
  • Czarna porzeczka
  • Czereśnia
  • Czerwona porzeczka
  • Daktyle
  • Figa
  • Granaty
  • Grejpfruty
  • Gruszki
  • Jabłka
  • Jeżyny
  • Kantalup (melon)
  • Kiwi
  • Malina
  • Mandarynka
  • Mango
  • Morela
  • Papaja
  • Pomarańcza
  • Śliwki
  • Truskawki
  • Winogrona
  • Wiśnia pospolita
  • Żurawina błotna

PODSTAWOWE WARZYWA I SOKI WARZYWE

  • Bakłażan (oberżyna)
  • Batat
  • Brokuły
  • Brukselka
  • Burak czerwony
  • Cebula
  • Chrzan
  • Ciecierzyca pospolita
  • Cykoria (endywia)
  • Cynamon
  • Czosnek
  • Dynia
  • Fasolka limeńska (lima)
  • Fasolka szparagowa
  • Fasola czarna
  • Fasola czerwona
  • Fasola zwyczajna
  • Groszek zielony
  • Gryka zwyczajna
  • Herbata zielona
  • Imbir
  • Jęczmień
  • Kabaczek
  • Kalafior
  • Kalarepa
  • Kapusta
  • Kapusta pekińska
  • Kapusta włoska
  • Karczochy
  • Kiełki fasoli
  • Kiełki pszenicy
  • Kukurydza
  • Marchew
  • Mniszek lekarski
  • Nać gorczycy jasnej
  • Ogórek
  • Papryka chilli
  • Papryka
  • Pasternak
  • Pietruszka
  • Pomidor
  • Por ogrodowy
  • Pszenica zwyczajna
  • Rabarbar ogrodowy
  • Rozmaryn
  • Ryż brązowy
  • Rzodkiewka
  • Rzepa
  • Sałata
  • Seler
  • Soja
  • Soczewica
  • Szczypiorek ogrodowy
  • Szparagi
  • Szpinak
  • Ziemniak
  • ORZECHY
  • Laskowe
  • Pistacjowe
  • Włoskie
  • Ziemne

OLEJ LNIANY
CZY SOKI UZDROWIĄ?
SPIS LITERATURY

WSTĘP

Istnieje stare przysłowie: „Człowiek po 40 albo jest lekarzem dla samego siebie, albo jest po prostu głupi…”. Czyż to nie brzmi znajomo? W dzisiejszych czasach   jedzenie z powodu przetworzenia przemysłowego stało się nałogiem. Powstają uzależnienia od specjalnie przygotowanych smaków, zapachów itp., które powodują ciągłe pragnienie tego samego produktu. Jednak nie musimy od razu przestać jeść. Wystarczy trochę zmienić nasz jadłospis i przeprowadzać regularną jednodniową głodówkę np. od kolacji do kolacji.

Ludzie często chcą mieć dietę doskonałą. Moim zdaniem nie istnieje coś  takiego.   Każdy człowiek ma jakieś ulubione  produkty, które spożywa. Dla  przykładu to, co ja   jem nie musi wcale Państwu odpowiadać. Trzeba tylko wyeliminować produkty   szkodliwe dla zdrowia.

Myślę, że nie można dokładnie przestrzegać jakiejkolwiek diety. W tej książce przedstawiam około 100 podstawowych produktów w postaci warzyw i owoców, które można używać tak na surowo, jak i gotowane. Opiszę również około 100 koktajli z soków surowych, które mają działanie lecznicze.

Prawidłowy  program żywieniowy tworzymy małymi kroczkami, gdyż organizm ludzki nie lubi nagłych zmian. Jakby nie było musimy iść do przodu.
Pierwszy krok – rezygnujemy ze wszystkich przetworzonych przemysłowo,   „martwych” produktów, pozbawionych witamin i minerałów w związkach organicznych. Powoli zastępujemy je w 50-60% jedzeniem „żywym” w postaci surowych warzy
i owoców, oraz surowych soków z nich. Bardzo proszę wybrać sobie jeden dzień
tygodnia, w którym zachowacie Państwo post (24  godziny) pijąc tylko wodę. Po takim poście organizm sam podpowie, jakich warzyw i owoców potrzebuje. Jeżeli przez wiele lat żywiliście się Państwo przetworami gotowanymi, takimi jak mięso, jajka, chleb biały, wyroby z mąki, makaron; to lepiej powoli wprowadzać surowe warzywa   
i  owoce. Są to bardzo mocne antyoksydanty i detoksykatory, które „podkopują” stare  złoża toksyn i pomagają w wydaleniu ich z organizmu. Trzeba uważać, żeby   organizm poradził sobie z ich usunięciem.

W  swoim żywieniu trzeba starać się spożywać jak najwięcej produktów w postaci naturalnej – świeże warzywa, owoce, orzechy i nasiona; wyhodowane bez użycia sztucznych nawozów i pestycydów.

POZNAJEMY ACYDOZĘ

Zapewne Państwo wiedzą z lekcji chemii prowadzonych w szkołach, że istnieje   odczyn zasadowy i kwaśny. Jaki jest pożyteczny dla naszego organizmu?
Krew powinna mieć odczyn zasadowy, a u większości z nas jest kwaśna. I właściwie   na czy tym polega acydoza, czyli zakwaszenie organizmu. ACYDOZA – nasza przedwczesna śmierć.

Ból głowy, niestrawność żołądkowa, trądzik, różnego rodzaju wypryski, ciągłe katary; są skutkiem acydozy. Jak  powstaje?
Otóż rodzi się w wyniku samozatrucia toksynami pokarmowymi, chemicznymi
i pasożytniczymi.

Kiedy mamy kwaśny odczyn krwi, czego przyczyną jest nadmiar toksyn, tworzą się fantastyczne warunki dla rozwoju różnego rodzaju drobnoustrojów chorobotwórczych. My sami dla siebie hodujemy te „piękne” stworzonka, a one nas „pożerają”.
Czy warto?

A co trzeba zrobić? Co zrobić, żeby zneutralizować naszą krew?
Odpowiedź jest bardzo prosta. Państwo sami możecie się jej domyślić.   
Odczyn kwaśny krwi można zmienić za pomocą zasadowych komponentów.

A w czym występują zasadowe komponenty?
Zdziwicie się: w surowych warzywach i owocach, a także w powstałych z nich sokach.
Niektórzy z Państwa powiedzą, że nie lubią surowych warzyw i owoców, że mają mdłości od surowych soków z nich. Bzdura. To są właśnie skutki działania acydozy. Dopóty krew będzie mieć kwaśny odczyn, nie oczyści się z toksyn i nie zneutralizuje   się, dopóki będziemy czuć niechęć do surowizny. Właściwie to drobnoustroje chorobotwórcze nie chcą, żeby Państwo zmienili pożywienie będące dla nich  odżywką, lecz w miarę pozbywania się toksyn, zmiany odczynu   krwi   na   zasadowy,   eliminowania  pożywki dla drobnoustrojów chorobotwórczych, organizm zaczyna   pragnąć surowizny.
I czym dalej, tym więcej…

W zasadzie tylko zatruty, osłabiony i schorowany organizm odrzuca zdrowe, owocowo – warzywne pożywienie. Jakie produkty powoduj acydozę?

ZAKWASZENIE I NEUTRALIZACJA

Chcę  przedstawić Państwu tabelę przykładowych produktów spożywczych,
prowadzących do powstania acydozy lub odwrotnie – jej likwidacji.

Tabela 1
(* - słabe, ** - średnie, *** - mocne, **** - bardzo mocne)

Nr

Produkt

Odczyn kwaśny

Odczyn zasadowy

1

Migdał

 

*

2

Jabłka surowe

**

 

3

Jabłka suszone

**

 

4

Morele

 

***

5

Morele suszone

****

 

6

Szparagi surowe

**

 

7

Boczek tłusty

*

 

8

Boczek chudy

**

 

9

Banany dojrzałe

**

 

10

Banany zielone

**

 

11

Kasza jęczmienna

**

 

12

Bób surowy

***

 

13

Bób suszony

*

 

14

Bób gotowany

***

 

15

Wołowina

**

 

16

Burak surowy

****

 

17

Jagody różne

**

****

18

Chleb biały

**

 

19

Chleb czarny

**

 

20

Kapusta

 

***

21

Melon

 

***

22

Marchew

 

****

23

Seler

 

****

24

Ser żółty

**

 

25

Twaróg

*

 

26

Wyroby z mąki

**

 

27

Porzeczka

 

***

28

Ogórki surowe

****

 

29

Nać mlecza

***

 

30

Jajka w całości

***

 

31

Białko jajka

****

 

32

Figa suszona

****

 

33

Ryby

**

****

34

Owoce prawie wszystkie

**

****

35

Owoce gotowane

z cukrem

*

***

36

Winogrona

**

 

37

Surowy sok winogronowy

 

**

38

Pasteryzowany sok winogronowy z cukrem

**

 

39

Chuda szynka

**

 

40

Baranina

**

 

41

Smalec

****

 

42

Surowy sok cytrynowy

****

 

43

Pasteryzowany

sok cytrynowy

z cukrem

***

 

44

Sałata świeża

****

 

45

Wątróbka wołowa

***

 

46

Płatki owsiane

***

 

47

Oliwki suszone

***

 

48

Oliwki marynowane

***

 

49

Cebula surowa

**

 

50

Surowy

sok pomarańczowy

 

***

51

Pasternak

 

***

52

Brzoskwinie

***

 

53

Orzeszki ziemne

**

 

54

Papryka surowa

***

 

55

Surowy groch

**

 

56

Gotowany groch

**

 

57

Ananas

 

***

58

Wieprzowina chuda

**

 

59

Kiełbasa

***

 

60

Ziemniaki

***

 

61

Dynia surowa

*

 

62

Rzodkiewka

***

 

63

Rodzynki

 

**

64

Surowy rabarbar

**

 

65

Ryż

**

 

66

Ryby tłuste

***

 

67

Szpinak

 

****

68

Pomidory surowe

****

 

69

Pomidory gotowane

 

**

70

Drób

**

 

71

Rzepa

 

**

72

Orzechy włoskie

*

 

73

Arbuz

 

***

74

Maślanka

 

***


TEGO LEPIEJ NIE JEŚĆ I NIE PIĆ.

1. Przede wszystkim cukier i produkty w skład których wchodzi, takie
jak dżem, różnego rodzaju galaretki, lody, ciasta, landrynki, guma
do żucia, napoje słodzone cukrem, soki słodzone cukrem, owoce
owoce konserwowane za pomocą syropu cukrowego,
2. Keczup, musztarda, ostre sosy pomidorowe,
3. Bardzo słone  produkty: chipsy, solone  orzeszki, krakersy  itp.,
4. Wyroby z białego, przetworzonego przemysłowo ryżu
5. Jedzenie mocno smażone,
6. Tłuszcze nasycone i oleje hydrogenizowane,
7. Margaryna,
8. Masło hydrogenizowane,
9. Kawa, napoje kawowe, herbata, alkohol, mleko,
10. Nikotyna,
11. Wieprzowina i wyroby z niej,
12. Jakiekolwiek ryby wędzone,
13. Jakiekolwiek wędzone mięso, szynki, kiełbasy itp.,
14. Hot dogi, hamburgery, kanapki z mięsem,
15. Kurczaki hodowane na hormonach (stymulatorach wzrostu),
16. Zupy konserwowane i koncentrowane,
17. Wyroby z białej mąki (chleb biały, ciasta, ciasteczka, torty, krakersy, wafle, makaron, spaghetti itp.),
18. Zażywanie leków (aspiryna, środki nasenne, przeciwbólowe, antyhistaminowe) bez konsultacji z lekarzem.

Eliminujemy z naszego żywienia kawę, herbatę, gorące napoje i zimne koktajle.

Strach pomyśleć, że  pijemy napoje o temperaturze około 80-90, które po prostu niszczą nasze zęby. Dlaczego nasz organizm toleruje taką temperaturę? Bo przekazywanie energii cieplnej przebiega od zewnątrz do wewnątrz, za pośrednictwem tkanki naszego organizmu
Lepszy efekt otrzymamy biorąc gorącą kąpiel lub prysznic, albo idąc do sauny.

A na dodatek pakujemy sami w siebie  narkotyki – kofeinę, którą również zawiera herbata. I właśnie z tego powodu nie powinniśmy pić gorącej herbaty ani kawy.
Nie pijemy również zimnych koktajli z lodem lub lodami. Powoduje to odpływ energii   życiowej z organizmu, uszkodzenie układu pokarmowego. Jeszcze  gorzej, kiedy  jemy  lody  i popijamy  gorącą kawą (Glisse) czy herbatą.

Wielu z Państwa pewnie podróżowało po górach i widziało popękane kamienie  
i skały. Tak  właśnie działa nagła zmiana temperatury.
Słońce w ciągu dnia nagrzewa kamienie, w nocy temperatura nagle spada. Kamienie w dzień się rozszerzają, a w nocy kurczą. Wynikiem tego są pęknięcia. Tak samo działają gorące napoje – zęby ulegają rozszerzeniu pod wpływem ciepła,  a spożycie  lodów  lub  zimnego koktajlu powoduje nagły skurcz. Niebezpieczna jest również sytuacja odwrotna. Zęby nam się rozlecą!

I  jeszcze  jedno. Jak  już pisałem, wszystko, co jest podgrzane do temperatury   ponad  37°C,  staje się martwe. Enzymy się niszczą. Jeżeli połykamy gorące   napoje, to niszczymy enzymy trawienne, a wtedy pokarm spożyty w trakcie, lub przed popijaniem gorącego napoju nie trawi się. Następuje zaflegmienie naszego  organizmu, oraz zamulenie niestrawionym jedzeniem.

I  robi się tak na co dzień. Podrażniamy ścianki jelit  i żołądka, śluzówkę  jamy  ustnej   i  gardła,  niszczymy  zęby. Temperatura pokarmu nie może przekraczać 37°C i nie   może  być  niższa od temperatury pokojowej. Tylko wtedy nasz organizm zaakceptuje ten napój w sposób bezstresowy.

Czego  jeszcze  nie  powinno się  pić? O mlek  już sporo mówiłem w części pierwszej.  Teraz powiem o alkoholu.  Jeśli chce  się  mieć marskość wątroby jeszcze przed 40 – proszę bardzo…
Ktoś błędnie traktuje  metodę  dr  Uołkiera, który dla  oczyszczenia  wątroby z kamieni  proponuje  wypić  raz na  rok,   jeden litr  gorącego piwa siedząc w gorącej kąpieli, bo piwo poszerza drogi moczowe. Ale raz, góra dwa razy w roku!!! O wódce nawet nie chcę mówić – jest to tylko szkodliwe dla zdrowia.

Ale  nie  jesteśmy  aniołami tylko  ludźmi.  Mamy święta, urodziny, imieniny. Czego z   alkoholi  możemy  wtedy użyć? Na   pewno – wytrawne wino. Nie półwytrawne, nie   koniak, nie wódkę, lecz wytrawne, najlepiej – czerwone.

Lecz wszystkie zmiany w naszym żywieniu wprowadzamy stopniowo.
Po   pierwsze:  rezygnujemy ze wszystkich de witaminizowanych produktów   spożywczych,  powstałych  w  wyniku rozwoju naszej cywilizacji i  zastępujemy je  zwiększoną ilością świeżych owoców, warzyw oraz soków. Powinny one stanowić 50-60% całego, naszego pożywienia. Ten  okres zmiany  produktów „cywilizacyjnych”   na surowe warzywa i owoce nazywamy okresem przejściowym.

Jeżeli przedtem żywiliście  się przeważnie produktami gotowanymi mięsem,  jajkami,   białym chlebem, wyrobami  z  białej mąki i makaronem, nie można od razu przejść na spożywanie wyłącznie surowych warzyw i owoców, oraz soków z nich.
Robimy 24 godzinną głodówkę raz w tygodniu (w tym samym dniu) i powoli dodajemy
surowe warzywa i owoce, w zależności od tego, co lubimy.

Po 3 - 4 miesiącach takich cotygodniowych głodówek możemy dodać 40% świeżych   owoców i warzyw. Surowe warzywa i owoce są dobrymi odtruwaczami,   detoksykatorami. One „podkopują” stare zasoby toksyn i wspomagają   wyprowadzeniu  ich  z  organizmu.
Właśnie oczyszczenie organizmu z toksyn pozwala osiągać coraz lepsze zdrowie.

Dobór   naszego   pożywienia   musi   prowadzić  do  oczyszczenia organizmu,   a   nie  do  jego  zatrucia. Stopień  zatrucia naszego organizmu możemy łatwo sprawdzić za pomocą irydologii.  
Moim zdaniem nie ma czegoś takiego, jak optymalna dieta. Istnieje tylko codzienne, odpowiednie odżywianie. Nasze żywienie podobne jest do łańcuszka, w którym wszystkie oczka są powiązane ze sobą. Jeżeli jedno  oczko  jest  osłabione  lub  pęka,  cały  łańcuch nadaje  się  do wyrzucenia.

Istnieje   około   40   podstawowych   komponentów   potrzebnych   do prawidłowego   odżywiania się. Brak któregoś z nich może doprowadzić  do  powstania  poważnego   schorzenia,  a  nawet  do śmierci. Ale to zupełnie nie oznacza, że musimy używać wszystkich tych komponentów codziennie. Organizm ludzki zawsze  robi odpowiednie   zapasy.  Trzeba  jednak  uważać,  żeby  te  zapasy  nie wyczerpały się do końca, ale były regularnie uzupełniane.

CENA ŻYCIA

Co jest powodem przedwczesnego starzenia się?
Jest kilka przyczyn szybkiego starzenia się, ale podstawową są tzw. wolne rodniki.
Jeżeli będziesz wiedzieć jak zapobiec powstaniu wolnych rodników, możesz powstrzymać starość.

Nowoczesna  nauka pozwala nam poznać  mechanizmy,  które przyspieszają proces umierania żywych organizmów. Dążenie do ich poznania stało się podstawowym zadaniem organizmów myślących czyli nas. Zapobiec większości niszczących nas chorób można tylko w jeden sposób – spowolnić proces starzenia się organizmu.

Sekrety starzenia się naszego organizmu leżą bardzo głęboko – na poziomie   komórkowym. Według ostatnich badań żywe komórki naszego organizmu  są ciągle   narażone na ataki związków chemicznych  zwanych wolnymi   rodnikami.
Wynikiem tych ataków są uszkodzenia komórek ludzkich, które z czasem się kumulują, aż osiągną poziom, z którego nie ma odwrotu. Powstają schorzenia,  które   prowadzą nas  na  krawędź  życia. I nie jest już ważne, na co umrzemy.  Może to być zawał, udar, zator, wylew, nowotwór  itp. O rodzaju schorzenia na które umrzemy,  decydują geny. Lecz musimy walczyć nie z poszczególnym schorzeniem, ale ze
starzeniem  się  naszego organizmu,  które jest  właśnie przyczyną powstawania chorób, a te są związane z wolnymi rodnikami.

Jeżeli będziesz wiedział jak zapobiec powstaniu wolnych rodników powstrzymasz starość oraz zachowasz doskonałe zdrowie. Podstawą tego są  harmonizatory   komórkowe (przeciwutleniacze - antyoksydanty), które neutralizują cząsteczki  utleniające  zarówno białka  jak i tłuszcze, zwane wolnymi rodnikami.

Przyczyną przyspieszonego starzenia się i starości jest niedobór, i to czasami   znaczny, odpowiednich, organicznych pierwiastków i elementów w naszym organizmie.

Nowoczesne ośrodki farmakologiczne  pozwalają złagodzić istniejące już schorzenia, lecz nie likwidują ich. Przykra prawda polega na tym, że   większości  śmiertelnych   chorób  można  zapobiec,  a  nawet odwrócić ich bieg  za pomocą dostarczenia naszemu  organizmowi odpowiednich witamin i minerałów.

Trzeba wiedzieć, że przyczyną większości niszczących chorób nie są wirusy   
i  bakterie,  lecz  skutki  działania  wolnych  rodników powstających z  biegiem  czasu.   Właśnie starzenie się naszego organizmu jest jedyną poważną chorobą, której naprawdę trzeba się obawiać już po 25 roku życia.

Nowoczesne   badania   naukowe   wykazują,   że   schorzenia degeneracyjne,  takie   jak  nowotwór,  schorzenia  układu krwionośnego, serca, choroby reumatyczne,  choroba Alzheimera, czy udar mózgu nie tworzą  odrębnych schorzeń, lecz są przejawami działania  procesów  utleniania  komórkowego,  nasilającego się
z wiekiem. Rola wolnych rodników w procesie starzenia się wynosi 80 – 90 %.
Z tego powodu leczenie odrębnego schorzenia nie ma większego sensu. Nawet przy tymczasowym zahamowaniu procesu rozwoju  choroby,  a  przy  ciągłym działaniu   wolnych rodników nastąpią nawroty schorzenia. Musimy zahamować powstawanie
się naszego organizmu nadmiaru wolnych rodników i jego skutek – przedwczesne starzenie.

Więcej praktycznych porad dotyczących stosowania diety surowej znajdziesz w pełnej jego wersji. Zapoznaj się z opisem na stronie:
http://dieta-surowa.zlotemysli.pl

Zmień swoje życie i popraw swoje zdrowie z pomocą diety surowej!

Pobierz ten artykuł:
Pobierz zawartość działu: Tao Zdrowia

Czytaj poprzedni: Olej arganowy
Czytaj następny: Kombucza
   
  kwiatek
stopka mapa
Jeśli posiadasz ciekawe artykuły, które chciałbyś zobaczyć na łamach naszego serwisu, pytanie, sugestię lub propozycję zmian, czy też prowadzisz podobną działalność (sklep lub gabinet) i chcesz nawiązać kontakt - wyślij do nas swoje zgłoszenie.
LOTOS CMCtel: +48 (54) 251 34 99biuro@osrodekterapiinaturalnej.pl
   
Copyright © CMC-Lotos - wczasy odchudzające Wykonanie strony: Rafał Misiak i Sebastian Kubiś
Projekt graficzny: JKuik.design
Pozycjonowanie: Globnet
margines prawy